روستای ولیک آباد

از توابع شهرستان گرگان

از توابع شهرستان گرگان

درج اخبار و تصاویر باذکر منبع بلامانع است.

روستای ولیک آباد

از توابع شهرستان گرگان
کیلومتر 3 جاده گرگان - گنبد


ولیک آباد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان گرگان در استان گلستان ایران. ولیک آباد در 3 کیلومتری شمال شرقی شهرستان گرگان واقع شده است.
در این روستا قبرستانی قدیمی وجود دارد که قدمتی بیش از هزار سال دارد وسنگ قبرهای آن بیانگر این قدمت می باشد. مقبره امامزاده جعفر بن محمد العابد بن موسی بن جعفر علیه السلام در این روستا قراردارد و درب چوبی منبت کاری این امامزاده قدمتی بیش از هشتصد سال دارد که به صورت بسیار زیبایی کنده کاری شده است و تاریخ سال این درب به زبان عربی سال 608 هجری نوشته شده است.
روستای ولیک آباد به علت عدم پذیرش مهاجرین سیستانی با رشد جمعیت روبرو نبوده است و در اثر مهاجرت نیروهای تحصیل کرده این روستا به شهر با رشد منفی نیز روبرو شده است.
مدرسه روستا که به نام شهید حسن خواجه مظفری مزیّن گشته است از قدیمی ترین مدارس در منطقه می باشد و از سال 1335 شمسی پذیرنده طالبان علم از روستاهای اطراف همچون مریم آباد، فیض آباد، رستمکلاته، آلوکلاته و سلطان آباد بوده است.
سیستم آب آشامیدنی بهداشتی این روستا قدمتی بیش از 40 سال دارد واین روستا از سال 1345 دارای حمام عمومی با 6 دوش بوده است و از سال 1351 از نعمت روشنایی برق برخوردار می باشد.
در سال 1358 سیستم فاضلاب
این روستا به راه افتاد. ولیک آباد هم اینک از لوله کشی گاز، جاده آسفالته و خانه بهداشت برخوردار است. بیش از 95 درصد از اهالی این روستا باسواد هستند و دختران این روستا از سال 1347 در کنار پسران مشغول به تحصیل علم شدند. فرزندان تحصیل کرده این روستا هم اینک در مسئولیت های آموزشی در مراکز آموزش عالی و اداری، وزارت خانه ها و ادارات دولتی و مراکز صنعتی مشغول به کار می باشند.
بیشتر اهالی این روستا کشاورز می باشند ومحصولات عمده تولیدی آنها گندم، سیب زمینی، باقلا، سویا، ذرت برنج وجو می باشد. در سال های نه چندان دور، برنج تولیدی این روستا از نظر کیفیت زبانزد بود ولی به علت کم شدن آب قنات های روستا سطح زیر کشت این محصول به شدت کاهش یافت. فاصله این روستا از جاده اصلی گرگان-مشهد 2/2 کیلومتر است.